Punta della Dogana

Punta della Dogana on taidemuseo, joka sijaitsee Venetsian vanhassa “Dogana da Mar” tullirakennuksessa.

Nimi viittaa myös rakennuksen sisältämään venetsialaiseen kolmion muotoiseen alueeseen, jossa Grande Canale kohtaa Giudeccan kanaalin. Tämä kolmio sisältää useita Venetsian kuuluisimpia rakennuksia: Santa Maria della Salute kirkon, Venetsian patriarkaalisen seminaarin, sekä Dogana da Mar tullin.

Taidemuseo sijaitsee Dorsaduron kaupunginosan sisältävän saaren kärjessä, diagonaalisesti Grande Canalen toisella puolen olevasta Pyhän Markuksen torista.

Rakennusta käytettiin laivojen telakointiin ja tullialueena jo niinkin varhain kuin 1400-luvun alusta. Alunperin kohdassa olleet väliaikaiset rakenteet korvattiin nykyisellä palatsimaisella rakenteella vuodesta 1677 alkaneen rakennustyön myötä, joka valmistui vuonna 1682.

Punta della Dogana

Alunperin tullirakennuksena toimineen museon kaarikäytävämuodot heijastavat myös talon useita jälleenrakennuksia vuosien varrella. Ennen vuoden 2008 rakennuksen muuntamista taidemuseoksi viimeisin niistä oli valmistunut Alvise Pigazzin johtamien rakennustöiden toimesta vuonna 1838.

Talon katolta löytyy patsaita Atlakselle, joka edusti aikanaan Venetsian tasavallan johtoasemaa maailmassa. Tasavallan historiallista vaurautta edustaa myös Giuseppe Benonin tekemä, tuulen mukana kääntyvä ja kultaisen pallon (La Palla d’Oro) päällä seisova “Fortuna”, jota kannattelevat kaksi orjapatsasta.

La Palla d'Oro

Rakennus restauroitiin taidemuseoksi vuosina 2008-2009 EUR 20 miljoonan budjetilla, taidekeräilijä ja miljardööri François Pinaultin rahoittamana. Pinault otti paikkaan samalla 33 vuoden vuokrasopimuksen.

Ennen tätä taidemuseoksi muuntamista paikka oli ollut tyhjänä vuosikymmenten ajan, aikaisempiin, toteuttamatta jääneisiin suunnitelmiin vuosien varrella kuuluessa mm. paikan asunnoiksi tai hotelliksi muuntaminen.

Tämä restaurointi jätti Punta della Doganan stukko-tiilisen ulkopuolen ennalleen ilman lisäyksiä (tosin heikkorakenteisia kohtia vahvistettiin teräksellä), mutta tämä on käytännössä ainoa alkuperäinen kohta, jota restaurointi ei muuntanut.

Viime vuosisatoina toteutetut huoneiden erottaminen väliseinillä korvattiin uudistuksessa yhdensuuntaisilla, suorakulmaisilla saleilla. Katto puolestaan restauroitiin hirsimateriaalilla, joihin lisättiin kattoikkunoita. Vanhan tullirakennuksen uudet lattiat tehtiin viimeistellystä betonista, joita paikoittain peittää korkkimatto.

Taidenäyttelyiden suhteen taidemuseo on pitänyt esillä Pinaultin omistaman Pinault Collection kokoelman teoksia, joista kulloinkin on ollut esillä noin 80 erilaista taideteosta.